Studenten Economie en Ondernemen op buitenlandse studiereis

31 maart 2023 14:06 Nieuws

'Ga niet alleen landsgrenzen over, maar verleg ook je eigen grenzen'. Met dit motto in het achterhoofd zijn vorige week een groot aantal studenten en docenten van het college Economie en Ondernemen op studiereis in het buitenland geweest.

Verschillende steden werden bezocht: Antwerpen, Bremen, Dublin, Barcelona, Berlijn, Munchen en Lissabon. Voor elk studiejaar zijn er meerdere reizen georganiseerd. Voor de eerstejaars studenten was het een ervaringsreis, voor de tweedejaars een taalreis en voor de derdejaars een examenopdracht.

Interessant, leuk en leerzaam programma
In Bremen gingen studenten en docenten op excursie naar Airbus, Becks en Mercedes. Vooral die laatste maakte indruk door het zien van de vele (dure) auto’s op de lopende band.



In Antwerpen lag de focus meer op cultuur en geschiedenis. De studenten bezochten Museum aan de Stroom met als cadeau een prachtig uitzicht over Antwerpen. De reis werd afgesloten met een bezoek aan bierbrouwerij De Koninck, waar geproost werd op een educatieve reis vol nieuwe indrukken. 

In de Ierse hoofdstad Dublin brachten onze studenten onder andere een bezoek aan EPIC Museum (The Irish Emigration Museum). Het museum duikt op een fantastische, interactieve manier in het verleden van de Ierse massa-emigratie. Ook werd Book of Kells bezocht, de grootste culturele bibliotheek van Ierland en één van de mooiste bibliotheken van de wereld.

In Barcelona werden Spaanse lessen gevolg en al fietsend werd de stad ontdekt. Leerlingen kregen een tour door de haven en werkten samen met Spaanse studenten aan een opdracht.

In Berlijn verbleven de studenten in de wijk Prenzlauer Berg, het voormalige DDR-gedeelte van de stad. Hier werd Duitse lessen gevolgd en een marktonderzoek gedaan. Daarnaast werd onderzocht welk type onderneming een kans van slagen zou hebben in Prenzlauer en leerde de groep het verschil tussen graffiti en streetart. 

Derdejaars studenten verbleven bijna drie weken in Lissabon of München. Studenten werkten hard aan hun Export Marketing Plan. Er werd gesport, gedanst en er was tijd om te relaxen. 

Het is belangrijk dat studenten internationale ervaringen op doen. Zij gaan later leven, leren en werken in een interculturele samenleving en internationale arbeidsmarkt. Daar worden ze nu op voorbereid. Competenties, zoals een andere taal beheersen en internationaal samenwerken, worden steeds gebruikelijker. Belangrijk is overal in de wereld nieuwe relaties aan te kunnen gaan en persoonlijke contacten op te bouwen.

Zowel de studenten als docenten kijken terug op interessante en leerzame reizen!

Wat ons en onze studenten bezighoudt