Basisschoolleerlingen ontdekken Programmeren met Scratch bij Deltion!

08 oktober 2024 12:18 Nieuws

Deltion College verwelkomt op 14 en 15 oktober zo’n 400 leerlingen uit groep 7 en 8 voor het evenement Programmeren met Scratch. Tijdens deze dagen maken de leerlingen op een interactieve en speelse manier kennis met programmeren. Het thema van dit jaar is "bomen".

Scratch is een visuele programmeertaal die speciaal is ontworpen voor beginners. In deze taal leren leerlingen door middel van blokken, codes te slepen en te combineren zodat ze eenvoudig animaties, verhalen en games kunnen maken. Deze toegankelijke benadering maakt programmeren leuk en stimuleert de creativiteit van de leerlingen.

Onder begeleiding van Deltion en Windesheim studenten maken basisschoolleerlingen een promotievideo voor TREE4YOU, waarin zij stapsgewijs uitleggen hoe andere kinderen het educatieve bouwpakket kunnen gebruiken om zelf bomen te kweken. De ochtend wordt afgesloten met een prijsuitreiking. Welk tweetal heeft het beste samengewerkt aan de opdracht? Zij ontvangen het boek: De Waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen.

Klaar voor toekomstige loopbanen
Dit evenement geeft basisschoolleerlingen de kans om kennis te maken met techniek en digitale vaardigheden die steeds belangrijker worden in de moderne wereld. Deze leerlingen staan aan het begin van hun ontdekkingstocht naar hun toekomstige carrière. Door vroegtijdig interesse te wekken in technologische ontwikkelingen, zetten we een belangrijke stap richting de vaardigheden van morgen.

De keuze voor TREE4YOU sluit aan bij Zwolle als bomenstad, waar natuur en techniek elkaar ontmoeten. Wist je dat Napoleon mogelijk een boom plantte tijdens zijn bezoek aan Zwolle in 1811? De legende zegt dat deze boom er nog steeds staat. Dit evenement benadrukt hoe bomen, net als technologie, een waardevolle rol spelen in onze stad en samenleving.

Geïnteresseerd naar meer informatie over dit project? Bekijk dan de speciale projectpagina hier.