Deltion deelt ervaring met invoering van 'oefen-ECD' op conferentie

08 oktober 2024 10:49 Nieuws

Jolanda van Til (practoraat Gezondheid & Technologie) en Miranda van der Velde (senior-docent Verpleegkunde) deelden vrijdag 4 oktober op de MBO Digitaal Conferentie in Maastricht hun ervaring met de implementatie van een elektronisch cliëntendossier (ECD) in het onderwijs op Deltion. De ECD-implementatie is één van de succesverhalen in het jubileumboekje van MBO Digitaal. Daarin staan succes- en faalverhalen over het digitaliseren van het mbo-onderwijs door de jaren heen.

In het ECD leggen zorgaanbieders alle informatie over een cliënt vast. Zodat personeel snel toegang heeft tot informatie voor zorgtaken. Op Deltion leerden studenten Verpleegkunde tot voor kort niet om met zo'n systeem te werken. Het werkveld vond dat lastig, met name tijdens de stages van studenten.

Deltion begon daarom samen met zorginstelling Espria en leverancier Nedap een project om een ECD in gebruik te nemen als leermiddel. Uiteraard in een losstaande onderwijsomgeving, waar studenten fouten mogen maken. En waar niet wordt gewerkt met (medische) gegevens van echte cliënten. Dat leverde een relatief snelle en betaalbare oplossing op.

Studenten vonden het erg fijn om vóór hun stages kennis te maken met een ECD. Dat richt zich nu nog voornamelijk op inloggen en raadplegen, met speciale aandacht op de richtlijnen die gelden voor zo'n vertrouwelijk systeem. Na de pilot wordt het verder ingevuld, omdat docenten de inhoud van de dossiers in het ‘oefen-ECD’ steeds beter laten aansluiten bij hun lessen. Voor de toekomst is er de wens om studenten meer functionaliteiten te geven in het ECD, en samen te werken met andere opleidingen.

Wat ons en onze studenten bezighoudt