Jong talent aan de slag met Programmeren met Scratch

17 oktober 2024 15:19 Nieuws

Op maandag 14 en dinsdag 15 oktober 2024 verwelkomde het Deltion College basisschoolleerlingen voor het jaarlijkse event ‘Programmeren met Scratch’. Tijdens deze ochtenden kregen leerlingen de kans om spelenderwijs kennis te maken met programmeren. Ze gingen aan de slag met Scratch, een visuele programmeertaal die ideaal is voor beginners en een laagdrempelige manier biedt om de basis van coderen te ontdekken.

Deltion- en Windesheimstudenten stonden klaar om de leerlingen te begeleiden. Een van de hoogtepunten was de samenwerking aan een speciale opdracht, waarbij de leerlingen een promotievideo maakten voor een educatief bouwpakket over bomen.

Tijdens de quizopdrachten waren er meerdere winnaars, die naar huis gingen met een stoere hamer, gesponsord door Vrienden van de Bouw. Daarnaast kregen op beide dagen de duo's die het beste hadden samengewerkt het populaire boek “De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen” mee naar huis.

Wist je dat programmeren niet alleen belangrijk is in de ICT, maar ook een grote rol speelt in technische vakgebieden? Bij opleidingen zoals engineering, robotica en mechatronica wordt coderen gebruikt voor het ontwerpen en onderhouden van slimme machines en installaties. Bovendien programmeren de leerlingen de robots die bij de FIRST® LEGO® League Challenge gebruikt worden, ook met Scratch. Door basisschoolleerlingen al op jonge leeftijd met technologieën zoals programmeren in aanraking te laten komen, raken ze enthousiast over de kansen van morgen. Het Scratch-event gaf de leerlingen een speelse eerste kennismaking met deze wereld.

Wil je meer weten over dit evenement of deelname volgend jaar? Neem contact op met Esther van Steenveldt, Marketing & Communicatie Deltion College via 06-15462067. We kijken ernaar uit je te verwelkomen bij het volgende evenement!