Praktijkopleiders uit de techniek brainstormen samen met het Deltion College

18 oktober 2024 08:00 Nieuws
Donderdag 17 oktober vond bij het Deltion College de Praktijkopleidersbijeenkomst van de opleidingen Techniek & Gebouwde Omgeving plaats. Ruim 300 vertegenwoordigers van verschillende technische bedrijven uit de regio Zwolle waren hiervoor naar de campus van Deltion gekomen. Samen met docenten spraken ze in sessies per onderwijsteam over onder andere de vraag hoe het bedrijfsleven, de arbeidsmarkt en het onderwijs nóg beter op elkaar kunnen aansluiten.

Opleidingsmanager Alex Klaassen opende om 17.00 uur de Praktijkopleidersbijeenkomst op de campus van Deltion. Samen met Marinus Roijakkers, aanjager LLO, gaf hij een inkijkje in de ontwikkelingen van het college Techniek & Gebouwde Omgeving (TGO). “In tegenstelling tot het landelijk beeld groeit het college TGO nog steeds. Dat komt door onder andere een toenemend aantal zij-instromers die een opleiding bij ons volgen”, sprak Marinus.

Alex gaf aan dat vanuit het college met ruim 2750 bedrijven samengewerkt wordt. “Het grootste deel van onze studenten volgt een BBL-opleiding, waarbij werken en leren gecombineerd worden. Dat is mede dankzij jullie mogelijk”, sprak hij de praktijkopleiders toe. “Jullie weten wat er speelt en wat het werkveld nodig heeft.”

Vervolgens legde scheidsrechter Bas Nijhuis dwarsverbanden tussen communiceren in de topsport en het bedrijfsleven. Hij heeft ruime ervaring in het betaald voetbal; zowel in de Eredivisie als bij internationale wedstrijden. “Communicatie is echt belangrijk. Het is de basis. Communiceer gewoon normaal”. Bas gaf daarbij voorbeelden van gesprekken die hij op het voetbalveld had met onder andere Zlatan Ibrahimovic en Cristiano Ronaldo. Ook stond hij stil bij alles wat een scheidsrechter over zich heen krijgt. “Volg je passie en blijf bevlogen! En buig het negatieve om in positiviteit. Geniet van wat je doet”, gaf hij als boodschap aan de praktijkopleiders mee.

Na het eten gingen de aanwezigen uiteen in sessies per onderwijsteam. Samen spraken zij over onder andere de actuele ontwikkelingen per vakgebied, de inhoud van de opleidingen, examinering en het begeleiden van statushouders op de werkvloer. De Praktijkopleidersbijeenkomst werd gezamenlijk afgesloten met een hapje en een drankje.

Alex Klaassen kijkt met een goed gevoel terug. “Het is heel mooi dat zoveel praktijkopleiders tijd hebben vrijgemaakt om naar Deltion te komen. Voor onze docenten was het inspirerend om met deze betrokken mensen in gesprek te zijn. De praktijkopleiders weten namelijk wat het werkveld nodig heeft. Samen met hen maken we het technisch onderwijs van de toekomst.”

Wat ons en onze studenten bezighoudt