Esther Kelly
‘Mijn motivatie was groter dan de angst
Waar kom je terecht ná je studie aan Deltion? Dat vragen we aan onze alumni (oud-studenten). Deze keer aan het woord: Esther Kelly.
Opleiding: Interieuradviseur, niveau 4
Afgestudeerd in: 2021
Huidige baan: coach bij Coach4More
Hoe is jouw loopbaan?
‘De tijd op het Deltion College heeft mij veel gebracht, ook op persoonlijk vlak. Ik ben door ervaring rijker geworden. Met name door mijn stages die ik liep in twee woonwinkels en bij een projectinrichter. Bij één van die stages zat ik niet op mijn plek en vond het lastig om dat kenbaar te maken. Ik had geen klik met mijn begeleiders, ik kon moeilijk mijn verhaal kwijt. Dat is heel belangrijk voor studenten: zoek iemand op school waar je je prettig bij voelt en waar je je verhaal aan kwijt kunt.’
‘Bij de projectinrichter had ik een fijne begeleider die me veel vrijheid gaf. We presenteerden samen mijn ontwerp voor in een wooninstelling. Bij de inrichting had ik rekening gehouden met eventuele agressiviteit van de doelgroep. Ik kon bepaalde keuzes voor het ontwerp en kleuren goed onderbouwen. We wonnen van de concurrent en het is ook daadwerkelijk uitgevoerd. Dat vond ik heel tof!’
‘Na mijn opleiding werkte ik anderhalf jaar in een sanitairwinkel. Het was een nieuwe vestiging hier in Zwolle en werkte daar vanaf de start. Ik kreeg gelijk veel verantwoordelijkheden, want ik stond vaak alleen in de winkel. Mijn leidinggevende was bereikbaar, maar wel op afstand. Dat vond ik best spannend, maar het gaf mij tegelijkertijd zelfvertrouwen. Zij zagen veel potentie in mij. En dat was fijn! Ik gaf klanten advies, maakte tekeningen van een nieuwe indeling en verkocht badkamers. Het was learning-on-the-job, want soms had ik specifieke product- of materiaalkennis niet. Dan was ik gewoon eerlijk naar de klant en gaf aan dat ik het moest navragen. Hetzelfde gold voor kortingen geven. De volgende keer wist ik het wel!’
‘In december vorige jaar liep ik door een ongeluk een zware hersenschudding op en moest ik een time-out nemen. Ik kwam terecht in de ziektewet en helaas is mijn contract niet verlengd. Gelukkig gaat het beter. Ik had de tijd nodig om prikkels te kunnen verwerken en meer energie te krijgen.’
Heb je nog contact met oud-klasgenoten?
‘Ja, met een paar spreek ik nog wel eens af.’
Welk moment tijdens je opleiding is je bijgebleven?
‘Ik vond het heel lastig om te presenteren voor een groep. Ik weet nog goed dat mijn lerares Nederlands na mijn presentatie zei: “je komt er wel”. Zelf vond ik het verschrikkelijk, maar dacht tegelijkertijd: ik moet er wat mee, presenteren is belangrijk. Dus ik gaf mezelf op als studentambassadeur. Ik werd gekoppeld aan Miranda Jansen van het SSC en we gingen samen naar middelbare scholen voor het geven van voorlichting. Door die ervaring ging het presenteren steeds beter. Je moet jezelf een beetje uitdagen. Mijn motivatie was groter dan de angst.’
Heb je na je afstuderen nog contact gehad met je opleiding?
‘Een tijd terug zag ik op Deltion Connect een advertentie van Coach4More. Zij zochten nieuwe coaches om studenten - met een hulpvraag - te begeleiden. Daar reageerde ik gelijk op, omdat het coachen en luisteren naar mensen mij goed ligt. Na een prettig sollicitatiegesprek met onder andere Ronald Langenberg kon ik snel starten. Daarnaast was het wel de bedoeling dat ik twee cursussen volgde: basisgericht coachen en krachtgericht coachen. Inmiddels coach ik twee studenten tussen de 16-19 jaar. Eén daarvan heeft, net als ik had, uitdagingen op stage. Met zulke dingen kan ik goed helpen.’
Zou je (vaker) betrokken willen worden bij Deltion?
‘Ik vind het mooi om mijn ervaring te delen met studenten, zodat zij er iets uit kunnen halen.’
Wat vind je leuk aan het coachen bij Coach4More?
‘Wat ik het leukst vind aan het coachen, is de ander in z’n kracht te zetten. Je geeft iemand tools om het vervolgens zelf te doen. En ik vind de groei in zelfvertrouwen bij iemand mooi om te zien.’
Wat wil je nog bereiken?
‘Een droom is een eigen praktijk in de psychologie. Maar dat weet ik nog niet. Ik zoek vooral de uitdaging in mezelf op. Dat vind ik belangrijk, want zo groei ik het meest om nieuwe dingen te leren. Ik wil niet vastgeroest raken.’
Een tip voor studenten?
‘Het is belangrijk om te blijven praten met docenten. En ze feedback te geven dat iets beter kan. Je kunt van elkaar leren. Want de student is diegene die het ervaart.’
‘Mijn studie deed daar trouwens echt iets mee! Onze docenten presenteerden hun ideeën voor een nieuw lesprogramma. Daar stelden ze vragen als: Wat kan er beter? Wat willen jullie leren? Zo heb ik ingebracht om de stages wat beter in te richten. Dat vond ik een erg fijne manier van lesgeven.
Het is goed om een bepaalde scherpte te houden en je af te vragen wat studenten nodig hebben.’