Jan Nies

15 juni 2023 13:26 Nieuws

‘Kies een bedrijf dat bij je past’

Waar kom je terecht ná je studie aan Deltion? Dat vragen we aan onze alumni (oud-studenten). Deze keer aan het woord: Jan Nies.



Opleiding: Internationale groothandel en assistent exportmanager, niveau 4
Afgestudeerd in: 2009
Huidige baan: productmanager bij Hemmink

Hoe is jouw loopbaan?
‘Ik werk nu bij Hemmink. Wij leveren producten, oplossingen en concepten die toegepast worden in de (woning)bouw, bij bedrijven en in de industrie. Als productmanager houd ik me bezig met het hele ecosysteem dat te maken heeft met brandveiligheid van woningen. Dat gaat niet alleen over de rookmelder volgens de laatste normen, maar ook over het automatisch sluiten van deuren en het dichtgaan van brandkleppen. En we adviseren onder andere woningcorporaties hierover.’

‘Na mijn studie aan het Deltion College wilde ik meer. Marketing trok me aan, dus ik ging Commerciële Economie aan Windesheim studeren. Ik liep een prachtige stage op Aruba. Bij een soort Arubaanse Gouden Gids waar ik onderzoek deed naar de behoefte aan een marktplaats voor auto’s. Ons plan werd goed beoordeeld, maar belandde helaas wel in de la. Dat datagericht onderzoek lag me wel, ik wilde me verder specialiseren in marketing en statistiek. Dat deed ik met een master in Groningen: Marketing Management en Marketing intelligence. Ik bekijk de dingen graag vanuit een helicopterview!’

‘Ik zocht heel bewust naar een baan die bij mij past. Ik solliciteerde bij veel bedrijven: grote, kleine, hiërarchische, platte en in verschillende sectoren. Ik vroeg daar heel gericht uit wat precies mijn rol zou zijn en wat hun positie was in de markt. Daardoor kon ik de juiste afweging maken of ik met dit bedrijf matchte. Uiteindelijk koos ik voor een platte, kleinere organisatie met meer regie op mogelijkheden, maar wel met een groot en sterk moederbedrijf (zo’n 7000 man personeel) achter zich. Ik werd projectleider en analist bij ADAMA, een bedrijf in gewasbeschermingsmiddelen, met lokaal zo’n vijftig medewerkers. Maar wel met een bereik in een groot deel van Europa. Daar onderzochten we naar hoe wij als bedrijf ons het beste in de markt konden positioneren, gegeven de behoefte van de klant. Na drie jaar ben ik overgestapt naar Hemmink, waar ik een ondernemende functie hebt. Dat vind ik heel leuk en uitdagend!’

Heb je nog contact met oud-klasgenoten?
‘Met één oud-klasgenoot heb ik nog contact. Ook omdat we in dezelfde leeftijdsfase zitten.’

Welk moment tijdens je opleiding is je bijgebleven?
‘We gingen met onze opleiding drie weken naar Krakau om een export-marketingplan te schrijven. Dat deden we voor een industrieel bedrijf dat onder andere diamandzagen voor natuursteen maakt. Zij wilden de potentiële markt onderzoeken in heel Polen. Dat was erg leerzaam, want we hadden gesprekken met de hele keten: van klant tot leverancier. Dit was echt het geleerde in de praktijk brengen.’

Heb je na je afstuderen nog contact gehad met je opleiding?
‘Nee, helaas niet. Ik zou wel graag vaker betrokken willen worden.’

Wat vind je leuk aan je huidige werk?
‘Vooral het ondernemende spreekt me erg aan. Ik ben veel op strategisch niveau bezig, maar er is ook vaak zat wat aan de hand op de werkvloer. Die afwisseling is leuk. En ik houd ervan om dingen voor elkaar te krijgen.’

Een tip voor studenten?
‘Ga met verschillende bedrijven in gesprek en vraag jezelf af: wat heeft het bedrijf míj te bieden. Wees kritisch waar je wilt werken.’

Wat ons en onze studenten bezighoudt