Deltion College werkt met bedrijfsleven aan de toekomst van de logistiek

03 oktober 2024 12:42 Nieuws
Hoe kan de logistieke sector in een krappe arbeidsmarkt aan goed personeel komen? En welke rol heeft het mbo-onderwijs daarin? Opleidingsmanager Hilda Hendriks en accountmanager Esther Hulsman lieten hun licht over deze en andere vraagstukken schijnen. Een gesprek over innovaties vanuit het Logistics Lab, trends als robotisering en digitalisering, wisselwerking met het werkveld, veranderend mbo-onderwijs en het Voorschakeltraject Logistiek.

De arbeidsmarkt is krap. Ook in de logistiek is de behoefte aan mensen groot, merkt Hilda Hendriks. Zij is opleidingsmanager Transport & Logistiek bij het Deltion College. “Vanuit het mbo worden te weinig jongeren klaargestoomd om aan de vraag van het werkveld te kunnen voldoen. We hebben ook andere doelgroepen nodig, zoals volwassenen.”

Hoe komen bedrijven aan goede medewerkers, die ook bereid zijn om late diensten te draaien? “Dat weten werkgevers niet altijd direct”, erkent Hilda. “Maar bij het Logistics Lab wordt bij hackathons nagedacht over een antwoord op zulke vragen.”

Logistics Lab
Logistics Lab is de plek waarin samen wordt onderzocht welke (fysieke en digitale) innovaties van toepassing zijn voor bedrijven in de logistieke sector. Door samen te leren en te inspireren worden zowel bedrijven als het onderwijs geholpen. Op dit moment wordt gewerkt vanuit vier aandachtsgebieden; arbeidsbelasting, digitalisering, robotisering & innovatiemanagement.

Zowel Hilda als accountmanager Esther Hulsman (Mobiliteit & Logistiek) zien dat robotisering steeds meer voet aan de grond krijgt in de logistiek. Dat is een beweging waarin studenten meegenomen moeten worden. Hilda: “Door robots heb je minder mensen nodig en kun je de arbeidsbelasting beperken. Al zal een deel van de werkzaamheden altijd fysiek blijven.” Esther vult aan: “Het ene bedrijf loopt voor op het andere bedrijf. En als er iets fout gaat, dan moeten er wel mensen zijn die weten hoe de processen lopen.” Dat is Hilda met haar eens. “Processen moeten vastgelegd worden. Als er wat gebeurt en je weet het niet, dan heb je een groot probleem. Je hebt altijd mensen met basiskennis nodig.”


Opleidingsmanager Hilda Hendriks

De basiskennis van de medewerkers zal door de toenemende digitalisering steeds breder worden. Esther: “Er wordt veel geautomatiseerd. Wat doe je met die data? Onze planners zullen steeds meer met data gaan werken. Wat betekent dat voor de chauffeurs? Het vraagt iets van de opleiding.” Hilda: “Ook met ontwikkelingen als XR en VR kunnen we iets doen. Materialen kun je digitaal beschikbaar stellen. Of door middel van gaming bijvoorbeeld analytisch vermogen of probleemoplossend vermogen aanleren. In plaats van een boek doorwerken van A tot Z.”

Het mbo gaat veranderen

Hilda is ervan overtuigd dat het mbo-onderwijs gaat veranderen. “De opleidingen moeten nog beter gaan aansluiten op de arbeidsmarkt. Zowel in vorm als in inhoud. Denk aan certificaten en modules, maar ook aan een hechtere samenwerking met bedrijven. We denken nu nog te veel in zuilen en roosters. Dat maakt de uitwisseling in de praktijk vaak lastig. Maar het mbo gaat veranderen. Daar ben ik van overtuigd.”

Esther: “We moeten bij het werkveld kijken, met studenten en docenten. De samenwerking is al intensiever geworden. Ook door de sectortafel Transport & Logistiek en Port of Zwolle. Welke kennis en vaardigheden zijn nodig in het werkveld?” Hilda knikt instemmend. “En welke vormen van onderwijs passen daarbij? Dan kun je beter inspelen op de veranderingen en kun je wendbaar zijn als opleiding. Dat wat je nu leest, is morgen weer verouderd. Op de handige basiskennis na, natuurlijk.”


Een van de wensen van het werkveld is een opleiding tot chauffeur op mbo-niveau 3. “Dat is een coördinerende chauffeur die namens de chauffeurs verbinding houdt met andere onderdelen van een organisatie”, legt Hilda uit. “Met deze opleiding kunnen we een doelgroep bedienen die we nu nog niet bedienen. Ook zal het gevolgen hebben voor de manier waarop de opleiding tot chauffeur op mbo-niveau 2 ingericht is.” De nieuwe opleiding start landelijk op z’n vroegst in september 2025.

Voorschakeltraject Logistiek
Het werkveld vraagt van het onderwijs of er sneller opgeleid kan worden. “Korter en sneller, maar tegelijkertijd intensiever. De behoefte aan goed personeel is groot”, bevestigt Esther. Hilda vult aan: “Hoe geef je iedereen een plek op de arbeidsmarkt? We zeggen het makkelijk, maar hoe zet je het om in daadkracht en werkelijke betekenis?”

Deltion College biedt alweer enkele jaren het Voorschakeltraject Logistiek aan. Eind 2020 heeft Esther samen met Thamàr Pol van Werkgeversservicepunt Regio Zwolle en het bedrijfsleven dit kennismakingstraject opgezet. Het belangrijkste doel? De instroom van werknemers stimuleren.

Deelnemers aan het Voorschakeltraject Logistiek gaan twaalf weken lang een dag per week naar Deltion College voor theorie- en praktijkles. Daarnaast lopen ze stage bij een bedrijf. Na afloop van het voorschakeltraject kunnen deelnemers instromen in de mbo-opleiding Logistiek Medewerker óf direct aan de slag gaan in de logistiek.


V.l.n.r.: Thamar Pol, Iwald Hovenga en Esther Hulsman

Esther: “Inmiddels hebben ongeveer tachtig mensen deelgenomen aan het voorschakeltraject. Je krijgt vaak positieve reacties terug. Mensen komen hun bed weer uit met een doel. Ze hebben weer toegevoegde waarde en ze horen ergens bij. Het voorschakeltraject is ook echt gericht op werknemersvaardigheden.”

Op 7 november start een nieuwe groep met het Voorschakeltraject Logistiek. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. “Op deze manier draagt het Deltion College een steentje bij aan het klaarstomen van goede mensen voor de logistiek”, besluit Esther.

Wat ons en onze studenten bezighoudt