Bij Deltion College leert de huishoudelijke dienst van Het Zand van en met elkaar
12 december 2023 14:55Nieuws
Achttien medewerkers van de huishoudelijke dienst van Zorgspectrum Het Zand zijn op dinsdag 28 november in het zonnetje gezet tijdens een feestelijke uitreiking. In het restaurant van Zandhove ontvingen zij een oorkonde en een bewijs van deelname voor de cursus die zij gevolgd hebben. Door deze cursus zijn zij van ‘onbewust bekwaam nu bewust bekwaam’ geworden.
Bij Het Zand werken momenteel zestig medewerkers bij de huishoudelijke dienst. Vanuit de ambitie om het ‘beste huishoudelijk team van Zwolle’ te worden, klopte Het Zand aan bij het Deltion College voor een cursus op maat, voor het hele team. Pertti van Bussel, teamleider Facilitair bij Het Zand: “We wilden de medewerkers waardering geven voor het werk dat ze al jaren goed doen. Op een enkeling na hebben ze geen specifiek beroepsonderwijs gehad. Maar hun ondersteuning is heel belangrijk. Zij komen over de vloer bij de cliënten, waar ze ook aanvullende taken van de zorgprofessionals overnemen. Zoals bijvoorbeeld het aanvullen van beddengoed en incontinentiemateriaal. Ze hebben nu op papier staan wat ze kunnen.”
De eerste medewerkers hebben de cursus in 2022 al gevolgd. Hun collega’s die eind november naar Zandhove kwamen, hebben de afgelopen maanden hetzelfde traject doorlopen. Zij hebben zeven lessen gehad die aansluiten bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zo hebben ze bij een van de locaties van Het Zand vier praktijklessen gevolgd, waarin aandacht was voor bijvoorbeeld efficiënt en veilig schoonmaken van sanitair, interieur en verschillende vloeren.
Van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam
Daarnaast zijn de medewerkers voor drie theorielessen bij Deltion College geweest. Daar hebben ze van docent Karen van der Wiel geleerd over onder andere (non-)verbaal communiceren en gastvrijheid. “We hebben leuke lessen gehad. Je ziet tijdens het traject bewustwording ontstaan. Het zijn bevlogen mensen met hart voor de zaak, die trots zijn op wat ze doen. Je gunt dit iedereen”, zegt Karen.
Tijdens de uitreiking – met koffie en gebak - in het restaurant van Zandhove, geeft teamleider Pertti de complimenten aan de medewerkers. “Een opleiding naast het werk, dat is best wel pittig. Met dit certificaat hebben jullie echt wat moois in handen. Ik hoop dat jullie er veel aan hebben en door willen leren. Dit vormt de basis om verder te groeien als huishouding.” Ook Annet van Egteren (Adviseur Leren en Ontwikkelen van Het Zand) spreekt haar waardering uit. “Jullie zijn van onbewust bekwaam nu bewust bekwaam geworden. Door leren van en met elkaar.”
Kers op de taart
Dan is het officiële moment daar. De medewerkers worden in tweetallen naar voren geroepen. Ze krijgen een oorkonde en een bewijs van deelname van docent Karen, die ze met een brede glimlach aanpakken. Daarna krijgen ze een roos, chocoladereep en envelopje. Als iedereen geweest is, gaan de medewerkers in een grote kring zitten om nog gezellig na te praten. “Deze uitreiking is toch de kers op de taart”, zegt Henny. Zij is een van de medewerkers die de cursus gevolgd heeft.
Henny kijkt met een goed gevoel op de cursus terug. “Het was gezellig onderling. De lessen bij Deltion vond ik het leukst.” Haar collega Meta valt haar bij. “Bij Deltion was het inderdaad leuk. Je bleef luisteren naar de docent.” Henny vult aan: “We hebben zeker wat van de cursus opgestoken. Er zaten een paar mooie tips bij.” Zowel Henny als Meta zien een vervolgopleiding nog wel zitten. Meta: “Als er wat relevants komt, is het prima.” Henny knikt. “Waarom niet? Je bent nooit te oud om te leren.”
Deze cursus draagt uiteindelijk bij aan het geluk van de client
De groep waar Henny en Meta deel van uit hebben gemaakt, is vooralsnog de laatste. Er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt tussen Deltion en Het Zand over een vervolg. “Binnenkort hebben we een afspraak. Met Deltion hebben we een fijne partner. We zijn heel blij met de samenwerking; petje af daarvoor”, zegt Pertti. “Op termijn moet elke nieuwe medewerker van de huishoudelijke dienst dit traject gaan volgen, want deze cursus draagt uiteindelijk bij aan het geluk van de client. Ook vinden wij het binnen Het Zand belangrijk dat iedereen zich kan ontwikkelen. De ambitie om het ‘beste huishoudelijk team van Zwolle’ te worden is er nog steeds.”
Andere instellingen die hun huishoudelijk medewerkers willen waarderen en professionaliseren met een cursus zoals de medewerkers van Het Zand gevolgd hebben, kunnen contact opnemen met accountmanager Margreet Dijkstra.