Huishoudelijke dienst van Het Zand ontwikkelt talent bij Deltion College
06 februari 2023 14:53Nieuws
Dertien medewerkers van de huishoudelijke dienst van Zorgspectrum Het Zand zijn op 31 januari in het zonnetje gezet. In het restaurant van Zandhove ontvingen zij een oorkonde en een certificaat van Deltion Business voor de cursus die zij met het hele team gevolgd hebben. Het werd een feestelijke uitreiking.
De koffie, het gebak en de bonbons staan al klaar als de medewerkers van de huishoudelijke dienst binnendruppelen. Als ze een plekje gevonden hebben in het restaurant, spreekt Annet Ballast (Adviseur Leren en Ontwikkelen van Het Zand) hen toe. “Dit is een officieel moment. Het certificaat dat jullie zo ontvangen, is een bewijs van jullie kwaliteit.”
Bij Het Zand werken momenteel zestig medewerkers bij de huishoudelijke dienst. Vanuit de ambitie om het ‘beste huishoudelijk team van Zwolle’ te worden, klopte Het Zand aan bij het Deltion College voor een cursus voor het hele team. Pertti van Bussel, teamleider Facilitair bij Het Zand: “We wilden de medewerkers waardering geven voor het werk dat ze al jaren doen. Op een enkeling na hebben ze geen specifiek beroepsonderwijs gehad. Maar hun ondersteuning, bijvoorbeeld op het vlak van voeding en hygiëne, is heel belangrijk. Zij komen over de vloer bij de cliënten, waar ze ook aanvullende taken van de zorgprofessionals overnemen. Ze zijn de oren en ogen op de afdeling.”
Efficiënt en veilig schoonmaken
De eerste groepen zijn in februari 2022 aan de cursus begonnen, die op maat gemaakt is voor Het Zand. De medewerkers hebben theorie- en praktijklessen gehad die aansluiten bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zo hebben ze bij een van de locaties van Het Zand de module ‘Basiskwalificatie Algemeen Schoonmaakonderhoud’ gevolgd, waarin aandacht was voor bijvoorbeeld efficiënt en veilig schoonmaken van sanitair, interieur en verschillende vloeren.
Daarnaast zijn de medewerkers voor drie bijeenkomsten bij Deltion College geweest. Daar hebben ze van docent Karen van der Wiel geleerd over (non-)verbaal communiceren, gastvrijheid en signaleren. "We hebben bijvoorbeeld stilgestaan bij de manier waarop je communiceert en omgaat met klachten. Ook het herkennen en rapporteren van zorgelijke situaties is bespreken. Het was een mooie combinatie van lessen met leuke, gemixte groepen. Iedereen deed erg enthousiast mee."
In het restaurant vraagt Annet Ballast aan de medewerkers van de huishoudelijke dienst hoe zij de lessen bij Deltion beleefd hebben. Uit de zaal klinken kreten als ‘leuk’, ‘gezellig’ en ‘grandioos gedaan’. Karen van der Wiel antwoordt: “Ik vond het hartstikke leuk om dit met jullie te mogen doen.” “Wederzijds!”, klinkt het in koor. “Wij zijn blij met Karen. Ze heeft een fijne uitstraling. De lessen zijn gezellig en we krijgen er energie van”, zegt een van de medewerkers.
Als jullie er niet zijn, loopt het in de soep
Begin februari 2023 hebben al meer dan veertig medewerkers van de huishoudelijke dienst de cursus afgerond. De medewerkers die bij de uitreiking aanwezig zijn, krijgen de complimenten van teamleider Pertti. “Een opleiding naast het werk, dat is best wel pittig. Maar jullie hebben het geweldig gedaan. Als jullie er niet zijn, loopt het in de soep.”
Dan is het officiële moment daar. De medewerkers worden in tweetallen naar voren geroepen. Ze krijgen een oorkonde en een certificaat, die ze met een brede glimlach aanpakken. Daarna krijgen ze een boeket en een persoonlijk kaartje van coördinatoren Catja Lier en Astrid Breetveld. Als iedereen geweest is, praten de medewerkers nog gezellig na met een glas drinken. “Ondanks dat de zon buiten niet schijnt, schijnt die hier binnen wel”, stelt Annet.
Pertti geeft aan dat nog meer medewerkers de cursus gaan volgen. In totaal moeten tachtig mensen geschoold worden. “Binnen Het Zand vinden we het belangrijk dat iedereen zich kan ontwikkelen. Met Deltion hebben we daarin een mooie partner, die veel voor ons doet. We zijn heel blij met de samenwerking. Op termijn moet elke nieuwe medewerker van de huishoudelijke dienst dit traject gaan volgen. Ons team heeft nu een goede basis.”
Andere instellingen die hun huishoudelijk medewerkers willen waarderen en professionaliseren met een cursus zoals de medewerkers van Het Zand gevolgd hebben, kunnen contact opnemen met accountmanager Margreet Dijkstra via mdijkstra@deltion.nl.