Interview Hendrik Borneman

Als student was hij lid van het rallyteam dat hij nu als instructeur helpt runnen. Hendrik Borneman loopt over van passie voor de autosport. “Kampioen worden in de klasse D3, met de Nissan 350Z: dat was toch wel een hoogtepunt van mijn studie.”


“Mijn passie voor autosport ontstond in de Noordoostpolder”, legt Hendrik uit. “Autocross is daar heel groot. Op Deltion ontdekte ik de rally- en circuitsport, tijdens mijn studie Technisch Specialist Personenauto’s. Ik ben nu dus collega van mijn toenmalige docenten.” Dat vindt hij heerlijk: “De combinatie van werken met techniek én mensen past goed bij me.“

Groot verschil
“Er zit zóveel techniek in deze auto’s, dat een kleine aanpassing al een groot verschil kan maken. Daarom wil ik alles weten. Onmogelijk natuurlijk, maar toch blijf ik proberen ieder hoekje en gaatje van de auto te begrijpen. Alleen dan kun je blijven optimaliseren.”

Hard werken
Naast het optimaliseren blijft hard werken noodzakelijk om de auto’s aan de startlijn te krijgen. “Tijdens de Zuyderzeerally in 2022 bijvoorbeeld ging de 350Z op vrijdagavond kapot. Studenten en rijders werkten toen tot 4 uur ’s nachts samen om ‘m weer klaar te krijgen. Dat lukte: zaterdag stond de auto gewoon weer aan de start.”

Diagnose
Het jaar daarop, tijdens de Twenterally, raakte de waterpompbedrading van Maurice Kuijstermans’ BMW beschadigd. De motor werd toen te warm. Studenten, rijders en docenten haalden tijdens de service het hele koelsysteem uit elkaar voor de diagnose. Ze repareerden de bedrading nét op tijd: zonder tijdstraf reed de auto de rally uit.”

Essentiële kennis
De kennis om dat soort zaken op te lossen, is essentieel volgens Hendrik. “Het bedrijfsleven zit vol met mensen die verstand hebben van motorsport. Wij werken samen met hen, om up-to-date te blijven met de nieuwste techniek. Die geven we ook aan onze studenten mee. Tijdens hun stages ontdekken studenten hoe hard je moet werken in deze sport, maar ook dat hard werken loont."