Het is maar een kwartiertje lopen

03 december 2024 14:09 Nieuws

Ons bezoek aan de OEB in Berlijn

Ken je dat? Twijfel of je iets moet doen? En dat je dan denkt ‘ach, het duurt maar een kwartiertje’? Dat is zo’n beetje hoe Diane en ik de afgelopen dagen door Berlijn hebben gewandeld.

Vanuit het MICT van het Deltion College brachten we (Diane Smits en Corine Martens) van 27 tot 29 november een bezoek aan de Online Educa Berlin (OEB Global Conference). En dat leverde onverwachte, indrukwekkende en verrassende wauw-momenten op. Vanwege het mooie en imposante Berlijn (zeker een aanrader) en natuurlijk vanwege toffe sessies, key-notes, ontmoetingen en gesprekken over technologie in het onderwijs.

Vantevoren hadden we afgesproken er met een open blik in te gaan. En we wilden tenminste drie dingen meenemen waar we concreet op Deltion mee aan de slag zouden kunnen. Plus één of twee verrassingen. En steeds als er bij ons twijfel was of we wel of niet naar het volgende ‘point of interest’ moesten gaan, zeiden we, ‘ach, het is een maar een kwartiertje lopen.'


Wat heeft het opgeleverd (naast een foto bij de Brandenburger Tor, een blik op de Berliner Fernsehturm en een rondje steppen om de Berliner Siegessäule)? Een behoorlijke lijst aan inspiratiepunten, gespreksonderwerpen en inzichten! Namelijk:

Werkvormen
Op een onderwijsbeurs kom je altijd wel een paar verrassende werkvormen tegen. De volgende sprongen er voor mij uit:
  • Open mic arena (door Inge de Waard) - een werkvorm waarbij in een grote zaal het publiek korte spreekbeurten mag geven. De regels zijn: noem je naam, houd een praatje van maximaal drie minuten, beantwoord één vraag uit het publiek, degene met het hardste applaus wint. Misschien een leuk idee voor het Deltion Festival?
  • FUEL (door Corinne Wilhelm en Eva Marie Dr. Bäcker) - een werkvorm om zonder allerlei kaders een online community of practice te vormen en van elkaar te leren. Misschien een idee voor de Xerte key-users groep?

Didactiek
Wie in het onderwijs werkt is doorgaans wel op de hoogte van allerlei onderwijskundige principes. Toch word ik er altijd blij van als er een stukje didactiek voorbijkomt. De sessie 'brain friendly learning' van Anna Gullstrand sprong er voor mij echt uit. Ze liet ons met Mentimeter ervaren hoe belangrijk het is om in je onderwijsontwerp te zorgen voor:
  • Emotions - emotionele verbondenheid met de lesstof
  • Focus & attention - leren met focus, zonder afgeleid te worden
  • Relatedness - context
  • Connection - verbinding
  • Spacing - herhaling en pauzes tussen de leermomenten

Quotes en ideeën om over na te denken
Persoonlijk ga ik goed op quotes en mooie slogans. Ze zetten me aan het denken en ik kan er oprecht blij van worden. De volgende uitspraken op de OEB hebben mij aan het denken gezet:
  • 'Geen succes als je niet op de details let' - geïnspireerd op de uitspraak van Napoleon 'Een leger marcheert op zijn maag.'
  • 'Laat studenten nadenken over het antwoord. Dat werkt beter dan wanneer je ze het antwoord geeft.'
  • 'We moeten werknemers van de toekomst afleveren die kunnen werken met AI en andere technologie waar de markt om vraagt.'
  • 'Leer studenten hoe ze AI gebruiken om problemen op te lossen. Begeleid ze daarin. Denk dan aan begeleiding in: hoe pak je dat aan? Wat doe je met de antwoorden die AI geeft? Is het antwoord juist? Wat zeggen andere bronnen?'
  • Michelangelo zei over het beeldhouwwerk David dat het beeld al in het steenblok aanwezig was en dat hij het er alleen maar uit hoefde te bevrijden. Is dat ook de taak van het onderwijs? Dat de ‘beginnend beroepsoefenaar’ al in onze studenten besloten ligt… en dat we die er alleen maar uit hoeven te halen?
  • 'The wolf you feed is the wolf that wins.'
Afbeelding met tekst, Conventie, overdekt, congres

Automatisch gegenereerde beschrijving
Lezen, luisteren en uitproberen
Ik heb een klein lijstje van boeken, podcasts en tools waar ik me, dankzij de OEB, de komende tijd extra in wil verdiepen:
  • Edoer.eu - e-learning maken met AI
  • Technology is not the problem – boek waarin Timandra Harkness onderzoekt hoe onze relatie met technologie onze wereld en levens heeft gevormd, van smartphones tot AI. Harkness stelt dat we in een tijdperk leven waarin we onszelf definiëren door wat we zijn in plaats van wie we zijn, en hoe technologie ons leven personaliseert en beïnvloedt.
  • Great mind of learning – een podcastserie door Donald Clark over ‘hoe we leren’ en ‘wat grote wetenschappers hierover hebben gezegd’.Afbeelding met kleding, persoon, overdekt, Menselijk gezicht

Automatisch gegenereerde beschrijving
    Donald Clark and John Helmer op de OEB over ‘the great mind of learning’

Wensen en dromen
Tot slot zorgde de conferentie er ook voor dat ik wat te wensen en te dromen heb:
  • Kunnen we volgend jaar vanuit Deltion met een multidisciplinair team naar de OEB? Bijvoorbeeld met een docent, adviseur onderwijs(ontwikkeling) en functioneel beheerder? Zodat we samen geïnspireerd kunnen raken en ideeën kunnen omzetten in een verbeterde inzet van leertechnologie voor ons onderwijs?
  • Kunnen we op Deltion zorgen dat docenten makkelijker zelf instructievideo’s maken? Hebben studenten en docenten hier behoefte aan?
  • Kunnen we volgend jaar zelf een sessie op de OEB verzorgen over de kracht van Xerte (e-learning) in het onderwijs?

We hebben uiteindelijk heel wat kwartiertjes gelopen op de OEB. Het was reuzegezellig, leerzaam en zeer voor herhaling vatbaar. Hopelijk zijn we er volgend jaar weer. En wie weet wil jij dan wel een kwartiertje lopen naar ónze sessie over ‘Xerte in het onderwijs’…

Corine Martens, Onderwijsontwikkelaar Blended Leren, MICT Deltion College

Meer voor docenten

Wat ons en onze studenten bezighoudt