Hét multimediaprincipe
Multimediaprincipes in een notendop
Tegenwoordig heb je als docent duizend-en-één verschillende tools om jouw lessen nóg beter te maken. Presentaties, illustraties, grafieken, foto’s en video’s, animaties en zelfs hele simulaties zet je relatief eenvoudig in in je onderwijs. In de serie Multimediaprincipes in een notendop behandelen we in elk artikel één multimediaprincipe. En geven we tips hoe jij als docent deze multimedia kunt inzetten om het beste uit jouw lessen te halen. Dit artikel behandelt signalering.
Wat zijn multimedia?
Is een film multimedia? Of een videogame? Een PowerPointpresentatie, misschien? Het begrip roept allerlei betekenissen op, maar wat bedoelen we er precies mee?
Met de term multimedia bedoelen wij het overbrengen van woorden én beelden. De drie zojuist genoemde voorbeelden kun je dus allemaal multimedia noemen.
Principieel
In het eerste artikel in de serie 'Multimediaprincipes in een notendop' beschreven we hoe onze hersenen omgaan met nieuwe informatie. Om onze hersenen een handje te helpen bij het verwerken van (nieuwe informatie in) multimedia, kijken we naar de multimediaprincipes van de Amerikaanse onderwijspsycholoog Richard E. Mayer. Deze principes geven richtlijnen voor het ontwikkelen en toepassen van multimedia om te leren, en daarmee dus ook voor jouw lessen en lesmaterialen.
Hét multimediaprincipe
In dit artikel behandelen we hét multimediaprincipe. Dit principe legt de basis voor alle andere multimediaprincipes van Mayer. Het stelt dat mensen het beste leren van woorden en afbeeldingen sámen.
Studenten leren beter wanneer je woord en beeld combineert.
Onze hersenen kunnen informatie namelijk via twee kanalen tegelijk verwerken: het visuele en verbale kanaal. Door beide kanalen aan te spreken, maak je optimaal gebruik van de capaciteit van de hersenen. Hier lees je in een vorig artikel meer over.
Je kunt of moet dus niet zomaar beelden toevoegen aan je materiaal. Je moet goed nadenken over hoe je dat doet. Je wilt namelijk wél dat gebruikte beelden de informatie versterken of verduidelijken.
Samengevat
Gebruik naast woorden ook afbeeldingen in jouw multimedia.
-
Illustreer en ondersteun je lesstof met grafische elementen
-
Maak je materiaal aantrekkelijker om naar te kijken.
-
LET OP! Gebruik alleen afbeeldingen die je verhaal daadwerkelijk ondersteunen.
In de andere artikelen uit de serie behandelen we andere multimediaprincipes. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met het MICT van Deltion.
Bronvermelding
Mayer, R., & Mayer, R. E. (Eds.). (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge University Press.
Meer voor docenten