Certificaten in het mbo

Xerte is een fantastische auteurstool waarmee je als mbo-docent je eigen e-learningmodules kunt ontwikkelen. Maar hoe maak je een didactisch sterke module? Daarover gaat dit artikel.
Als je een didactisch sterke e-learningmodule ontwikkelt, ga je eerst na wat de behoeften van je studenten zijn. Vervolgens formuleer je leerdoelen, selecteer je de juiste inhoud en bedenk je passende leeractiviteiten.
Zorg tijdens het maken van de module voor een goede opbouw. Dat is belangrijk. Die opbouw bestaat uit:
Stem de onderdelen van de ‘kop’ af op de leerdoelen, doelgroep en de plaats van je e-learning in het totale onderwijsaanbod
Na de ‘kop’ komt de ‘romp’. Oftewel: nu ga je vertellen wat je wilt vertellen. De student gaat kennis, inzicht en/of vaardigheden verwerven. Bij e‑learning laat je studenten meteen met interacties aan de slag gaan. Het verwerven en verwerken van de lesstof vervlecht je als het ware met elkaar. Dit noem je ook wel activerend leren. De student leert door te doen.
Het bedenken van de romp van de e-learning is een belangrijke ontwerpstap die relatief veel tijd kost. Je maakt de stap van leerdoel naar studentenactie. Je bedenkt vanuit elk leerdoel wat de student moet doen om dit leerdoel te behalen. Moet de student...
Volgens het spreekwoord zit ‘het venijn hem in de staart’. Die staart kan dus nog heel veel schade aanrichten. Maar gelukkig geldt dat andersom ook. De ‘staart’ kan de leerervaring ook kracht meegeven. Daardoor blijft het niet bij dit ene leermoment, maar wordt het een leerervaring die de student meeneemt.
Wat een krachtige ‘staart’ is, hangt weer af van het leerdoel, de doelgroep en de plaats van de e-learning in je onderwijsaanbod. Je kunt bijvoorbeeld een student een stappenplan laten maken voor de eerstvolgende bijeenkomst. Of je laat de student drie punten benoemen die hij heeft geleerd.
Krachtige e-learningmodules worden over het algemeen afgesloten met één of meer van de volgende onderdelen: