Leermateriaal? Dat kan anders!

18 juni 2024 15:36 Nieuws

'Het Deltion College heeft de ideale omstandigheden om onderwijsteams te laten samenwerken bij het ontwerpen en ontwikkelen van digitaal leermateriaal. Daar kan ik soms een beetje jaloers op zijn!', aldus Pascal van de Kaa, Senior Adviseur Onderwijsvernieuwing bij ROC van Amsterdam-Flevoland.

Pascal was een van de deelnemers aan de Xerte mini conferentie van 5 juni op Deltion. Onderwijsvernieuwers, projectleiders en ontwikkelaars van tien mbo-hbo-wo-instellingen uit Nederland en zelfs een aantal uit Vlaanderen wisselden hun kennis over open leermaterialen uit. Jurjen Schetsberg van Deltion MICT, interviewde haar.

Wat is volgens jou de kern van wat we hier vandaag doen?
'Deltion was jaren geleden de eerste mbo-school in Nederland die leermateriaal maakte in Xerte en dat open deelde. Met name door templates te ontwikkelen werd de auteurstool toegankelijker voor docenten. Daardoor zagen steeds meer scholen kansen voor open leermateriaal. Vandaag zien we hier een levendige community in actie. We zijn hier om samen te werken aan open leermateriaal voor onze studenten. Drempelloos toegankelijk, kwalitatief hoogstaand, actueel en (bij voorkeur) modulair materiaal dat in alle scholen en bedrijven van Nederland vrij in te zetten is.’

Wat is de kracht van deze landelijke samenwerking?
‘Vooral het uitwisselen van kennis. We helpen elkaar met werkwijzen, templates, ontwerpprincipes en technische vragen. Prachtig vind ik ook hoe we als community de leverancier van Xerte opdracht geven om nieuwe functionaliteiten te programmeren. Er ligt dankzij de community nu zelfs een opdracht om de Xerte-werkruimte te 'verbouwen', zodat deze moderner en gebruiksvriendelijker wordt.’

Wat is de toegevoegde waarde van Xerte naast een leermanagementsysteem als Canvas?
‘We werken vaak per sector aan collecties van video's, Xerte-modules en ander leermateriaal. Het voordeel van Xerte-modules en video’s is dat je ze in elk leermanagementsysteem kunt plaatsen. Zo kunnen we makkelijk uitwisselen en besparen we elkaar tijd en geld. Docenten kunnen straks snel en efficiënt een digitaal leerpad samenstellen voor hun studenten.‘

Bij veel opleidingen is de lesmethode van een uitgeverij leidend voor het dagelijks onderwijs. Wat vind je daarvan?
‘Op zich is daar niets mis mee. Uitgeverijen ontwerpen en ontwikkelen vaak goed leermateriaal. Ze doen dat op basis van de landelijke kwalificatiedossiers. 

Maar kijk je als docent, opleidingsmanager of onderwijskundige naar het leermateriaal? Dan kan het zijn dat je ontevreden bent over bepaalde aspecten. Bijvoorbeeld de kosten die studenten jaarlijks betalen. Of de inhoudelijke toepasbaarheid van boeken/methodes. Of de mate waarin het leermateriaal aansluit bij jouw manier van lesgeven en/of de praktijk in de (stage)bedrijven. Dat is vaak de reden om toch eigen materiaal te ontwikkelen. Op Deltion kun je voor advies en ondersteuning terecht bij het MICT expertisecentrum blended leren (blendedleren@deltion.nl). Ze denken graag met je mee en maken samen met je een plan.’

Wat wil je onze collega's meegeven?
‘Deltion heeft een van de allermooiste mbo-campussen van Nederland, waarin de opleidingen letterlijk fysiek naast elkaar werken. Er komt steeds meer overlap in de inhoudelijke onderwijsprogramma's omdat vaardigheden (werknemersvaardigheden, digitale vaardigheden, burgerschap, generieke vakken) steeds belangrijker worden. Alles in één pand biedt kansen om studenten steeds bredere keuzes te bieden. En het biedt ook kansen om gezamenlijk keuzedelen en modules te ontwikkelen en zelfs te verzorgen aan gemengde groepen. In Amsterdam ontwerpen en ontwikkelen wij keuzedelen met groepen docenten die vanuit Lelystad tot Hoofddorp en van Hilversum tot Almere werken, dat is vele malen complexer. In een van onze video’s laten we zien hoe wij werken.’

Welke landelijke ontwikkeling mogen we verwachten?
‘Het landelijke groeifondsprogramma Npuls heeft net bekend gemaakt dat er stimuleringsregelingen komen voor goede initiatieven van scholen om open leermateriaal een boost te geven (OpenUp). Naar verwachting doen ongeveer tien mbo’s mee. Het is vooral belangrijk dat de scholen zorgen voor een goede ondersteuning van docenten(teams) bij het zoeken, hergebruiken, maken en delen van leermateriaal in sectorverband. Als we dit goed weten te verbinden met de kansen van generatieve AI en het delen van Xerte-modules en VR-producties, kunnen we onze studenten eindelijk bedienen met betaalbaar, actueel, passend en modulair materiaal met het 'keurmerk' van de sector. Ik kan niet wachten!’ 

Meer voor docenten

Wat ons en onze studenten bezighoudt