Certificaten in het mbo

3. Authentieke opdrachten
Om goede zelfregulatievaardigheden te ontwikkelen, is het belangrijk dat studenten authentieke opdrachten krijgen die relevant zijn voor de ‘echte wereld’ en waarin ze de verschillende zelfregulatiestrategieën kunnen oefenen (2). Daarnaast helpen authentieke opdrachten met het creëren van motivatie. Dat doen ze doordat de waarde van de opdracht direct gekoppeld is aan de praktijk. Ze begrijpen ‘waarom’ ze het gegevene leren:
4. Aanwijzingen voor reflectie en bijsturing
Zelfregulatie vereist dat studenten tijdens hun proces reflecteren en bijsturen op hun doelen, hun plan en uitvoering. Daarnaast kan reflectie ondersteunen in het verhogen van de motivatie om te leren (5). Je kunt dit als docent mogelijk maken door momenten in te plannen waarop studenten kunnen reflecteren en feedup en feedforward krijgen op hun product en proces (2).
Wil je meer weten over zelfregulatie, of wil je er eens over in gesprek? Mail voor meer informatie de adviseurs van het MICT (Deltion College) via blendedleren@deltion.nl.
Kristel Hartsuiker - onderwijsadviseur blended leren, Deltion CollegeMeer voor docenten
Verwijzingen in dit artikel
(1) Self-regulated learning in flipped classrooms: A systematic literature review. Rasheed, R A, et al. 2020, International Journal of Information and Education Technology, pp. 10(11), 848-853.
(2) An instrumentalized framework for supporting learners' self-regulation in blended learning environments. Van Laer, S, Elen, J en Spector, J M. Cham : Springer, 2018. Learning, Design, and Technology: An international Compendium of Theory, Research, Practicy, and Policy.
(3) The impact of flipped project-based learning on self-regulation in higher education. Zarouk, M Y, et al. 2020, International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), pp. 15(17), 127-147.
(4) Blended leraning integrated with innovative learning strategy to improve self-regulated learning. Bahri, A, et al. 2021, International Journal of Instruction, pp. 14(1). 779-794.
(5) In search of attributes that support self-regulation in blended learning environments. Van Laer, S en Elen, J. 2017, Education and Information Technologies, pp. 22(4), 1395-1454.