Good practice: micromodule in Xerte
Rol(len): Senior-docent, Blended coach, Ontwikkelaar
Opleiding: Deltion College, Economie & Ondernemen, Verkoper niveau 2
Bram Heerdink maakte een Xerte-module om studenten te leren rekenen met de bruto winstmarge. Dit is een micromodule of nugget; een hele kleine module gekoppeld aan één leerdoel om één specifieke rekenvaardigheid in te oefenen. Studenten kunnen deze Xerte zelfstandig zo vaak oefenen als ze willen. De module biedt de sommen iedere keer met verschillende getallen aan.
Voordelen
Het berekenen van de bruto winstmarge komt in de diverse opleidingen binnen het college E&O en in verschillende modules vaker terug. De docenten moeten dit vaak opnieuw uitleggen omdat studenten vergeten zijn hoe het zat. Deze micromodule is een aanvulling op de didactiek voor het inoefenen van deze vaardigheid.
Bram noemt diverse voordelen:
- Studenten kunnen oefenen in eigen tempo.
- Studenten kunnen oefenen in eigen tijd.
- Studenten kunnen het oefenen wanneer ze het ook daadwerkelijk nodig hebben (just-in-time).
- Studenten kunnen het zo vaak oefenen als ze willen (intensiveren).
- Als docent differentieer je hiermee in leertempo en -tijd.
- Je hoeft als docent niet 30 keer hetzelfde uit te leggen.
- Het is efficiënt om slechts één keer te ontwikkelen voor het hele college/Deltion of zelfs daarbuiten (open leermateriaal).
De opbouw
De micromodule staat op dit moment in Cum Laude en is als volgt opgebouwd:
- Kop: Leerdoel
- Romp (verwerving): Korte instructie
- Romp (verwerking): Oefenen met 10 sommen. Feedback op het antwoord
- Staart: Op basis van hoe ze scoren, krijgen ze een advies (adaptieve content)
De collega’s van Bram zijn ook enthousiast en vinden het gaaf en doeltreffend wat hij gemaakt heeft. Het is de bedoeling om het breder te delen en ook echt in te zetten in het onderwijs.
Inzet met andere leerdoelen
In het voorbeeld van Bram wordt gewerkt met het berekenen van de bruto winstmarge. Dit soort micromodules is ook heel geschikt voor het inoefenen van begrippen of andere berekeningen. Je moet als ontwikkelaar goed nadenken hoe en waar je dit wegzet voor studenten, zodat ze het altijd kunnen gebruiken.
Zelf aan de slag
Als je ook zo’n micromodule wilt maken, heeft Bram nog wat tips: “Ga het gewoon proberen en ervaar het, maar doe dit wel met een plan vooraf en bel met het MICT voor hulp.” Het kost veel tijd om echt vaardig te worden in Xerte op deze manier, vooral met de variabelen die erin zitten. “Dat is echt puzzelen next level. Ik vind dat heel leuk!” De wens van Bram is om een werkgroep te vormen van mensen die dit ook leuk vinden en dit soort zaken te ontwikkelen voor het college. Op die manier wil hij de kwaliteit van het onderwijs verbeteren, aansluiten op de Deltiondoelen en bij landelijke doelen zoals open leermaterialen.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de module (Let op! Het adaptieve deel doet het alleen als er een koppeling met CumLaude is). Wil je aan de slag met Xerte? Neem contact op met het MICT of bekijk de Xerte-pagina.
Meer voor docenten